Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Gepubliceerd op 29 december 2023

Een terugkerende rubriek in onze nieuwsbrief is het item “vijf vragen aan”. Voor deze nieuwsbrief zijn de vragen gesteld aan Paul Hogendorf, medewerker van het bestuursbureau.

1. Je was eerder werkzaam in een andere branche, wat heeft jou ertoe gebracht om voor de pensioenwereld te kiezen?
In 2007 heeft een toenmalige collega mij gevraagd of ik interesse had om de overstap te maken vanuit de arbodienst Achmea Arbo naar Syntrus Achmea Pensioenbeheer. Omdat ik na 6 jaar Achmea Arbo toe was aan een nieuwe uitdaging heb ik de stap naar de pensioenwereld gezet. Vanaf het begin heb ik de pensioenwereld als zeer dynamisch en interessant ervaren.

2. Hoe heb jij de overstap naar het BPL ervaren? Waren er cultuurverschillen ten opzichte van het vorige pensioenfonds waar je voor werkte?
Vanaf januari 2019 werk ik samen met Rajesh Grobbe (directeur) van het bestuursbureau van BPL. De overstap is heel soepel verlopen, ook omdat de vertrekkende manager pensioenen (Theo Wittkampf) de eerste helft van 2019 nog werkzaam was voor BPL. Ik heb eerder voor pensioenfondsen gewerkt waar het bestuur bestond uit werknemersvertegenwoordigers (vakbonden), professionele bestuurders en werkgeversvertegenwoordigers. Bij deze pensioenfondsen waren de bestuursleden zelf geen deelnemer in de pensioenregeling. Bij het BPL is dat uiteraard wel het geval, daarmee merk je direct de enorme betrokkenheid van de bestuursleden.

3. Wat veel mensen wellicht niet weten, is dat het bestuursbureau iedere dag voor het fonds aan het werk is. Kun je kort omschrijven wat het dagelijks werk ongeveer inhoud?
Mijn werkzaamheden bestaan onder andere uit het voorbereiden en uitwerken van vergaderingen. Dat zijn bestuursvergaderingen en vergaderingen van de bestuurlijke werkgroepen. Deze werkzaamheden bestaan uit het plannen van de vergaderingen, het schrijven van notities, het aansturen van uitbestedingspartijen (bijvoorbeeld Blue Sky Group) om bestuurlijke rapportages en notities op te leveren. Tevens verzorg ik voor veel van de vergaderingen de verslaglegging. Al met al staat er bijna wekelijks een vergadering op de rol.

Naast bovenstaande onderhoud ik dagelijks contacten met de door het bestuur geselecteerde uitbestedingspartijen en heb ik een ondersteunende rol in de contacten met De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Om te zorgen dat het jaarverslag van BPL tijdig (jaarlijks voor 1 juli) bij DNB wordt ingediend wordt er elk jaar middels een planning voor gezorgd dat de betrokken uitbestedingspartijen de juiste input voor het jaarverslag en jaarrekening leveren. Ik heb hierin een coördinerende rol.

4. Je werkt voor het fonds en bent geen deelnemer, waar zie jij de toegevoegde waarde van een eigen beroepspensioenfonds voor de loodsen? Of in welk opzicht denk je dat een loods als ondernemer echt beter af is met een eigen beroepspensioenfonds?
Het bestuur begrijpt de specifieke behoeften van de beroepsgroep beter en kan hierop inspelen. Daarnaast biedt een eigen fonds ook de mogelijkheid voor deelnemers om invloed uit te oefenen op het pensioenbeleid, wat resulteert in een meer op maat gemaakt en gedragen pensioenregeling.

5. Wat zou je graag de komende periode met het BPL willen bereiken?
Ik werk met enorm veel plezier voor BPL en ik wil graag het bestuur op de best mogelijke manier blijven ondersteunen, ook met het oog op de aanstaande overstap naar een nieuw pensioenstelsel.