Cookievoorkeuren
InstellingenIk ga akkoord
Gepubliceerd op 29 september 2020

Afgelopen jaar hebben wij een risicobereidheidsonderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat sommige onderwerpen voor u niet duidelijk zijn, waaronder de werkzaamheden van het bestuur. Ieder kwartaal zullen we middels een aantal vragen de bestuursleden aan u voorstellen en daardoor een inkijk geven van de activiteiten binnen het BPL-bestuur.

Je bent nu ruim ander half jaar lid van de balansmanagementcommissie, hoe ervaar je dit lidmaatschap?
Als prettig en professioneel maar ook intensief. Binnen de commissie en het bestuur is de kennis van vermogensbeheer de laatste jaren enorm toegenomen. Om daar op in te kunnen haken was wel een heel traject. Het vraagt best wat zelfstudie om goed te doorgronden waar het precies over gaat. Een loods is immers geen belegger in eerste aanleg. Tegelijkertijd weten we als commissie en bestuur wat we wel en niet kunnen. Indien we kennis ontberen op een bepaald vlak weten we goed de weg te bewandelen om die kennis in huis te halen. De search voor een nieuwe fiduciair beheerder was zo’n traject in 2019 waar we echt hulp bij nodig hadden. Dit traject is extern begeleid zonder dat we als bestuur de regie uit handen hebben gegeven. Het traject is dan ook goed verlopen.

Waar vindt jij dat BPL voor staat en wat is voor jou belangrijk?
Precies die waarden die BPL als kernwaarden heeft opgesteld! Daarnaast zijn wij als bestuur instaat om, indien nodig, snel te schakelen, actie te ondernemen en te besluiten. In korte tijd hebben we als bestuur een aantal uitbestedingstrajecten moeten doorlopen. Daar kwamen deze vaardigheden goed van pas waarbij het belang van de belanghebbenden altijd voorop stond. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk om in goed contact te staan met de belanghebbenden. Indien er in de persoonlijke sfeer van de belanghebbenden iets speelt waarbij BPL partij is moet je als bestuurslid benaderbaar en onderdeel van de oplossing kunnen zijn.

Zie jij nog verschillen betreffende de belangen in de Noord t.o.v. de overige belanghebbenden?
Nee. Bovendien zit ik niet in het bestuur van het BPL voor de belangen in de Noord maar voor alle belanghebbenden van het fonds. Ik vind overigens dat wij dat als bestuur goed in de gaten hebben en houden. Dat komt denk ik ook omdat wij een beroepspensioenfonds zijn. Bij andere fondsen zitten meer partijen aan de bestuurstafel en spelen ook meer politieke belangen.

Hoe kijk je naar het bestuurlijk handelen van het bestuur tijdens deze corona-crisis?
Deze is adequaat. We signaleerden al vrij vroeg dat het met dit virus niet goed zat en hebben daarop gehandeld om de bestuurlijke continuïteit zoveel mogelijk te borgen. Dus over op thuiswerken, digitaal vergaderen en wekelijks een Corona-crisis rapportage. Met deze rapportage monitoren we onder andere de informatievoorziening, operationele risico’s, beleggingsportefeuille en de ontwikkeling van het virus. De agenda voor dit jaar die voor het uitbreken van de corona-crisis is vastgesteld hebben we daarom tot op de dag van vandaag kunnen volgen en afwerken. Wel vind ik digitaal vergaderen als bestuur van een pensioenfonds duidelijk second best. Ik mis de dynamiek van het samen vergaderen in een ruimte.

Wat kunnen we de aankomende jaren nog van je verwachten?
We gaan als bestuur heel goed kijken hoe het nieuwe pensioencontract er voor BPL uit moet gaan zien. We gaan dan binnen de balansmanagementcommissie onderzoeken op welke wijze het fonds de beleggingen hier het beste op aan kan laten sluiten. Daarnaast, we kunnen er niet om heen, wordt duurzaamheid steeds meer een thema binnen beleggen. Ook hier zullen we echt goed na moeten denken over de manier waarop wij dat binnen ons fonds gaan implementeren rekening houdend met de wensen van de belanghebbenden, wetgeving en maatschappelijk belang.