Gepubliceerd op 29 september 2022
Woont u in het buitenland en ontvangt u een pensioen van ons? Dan vragen wij jaarlijks uw ‘Bewijs van in leven zijn’ op. Omdat u in het buitenland woont, worden wijzigingen in uw persoonlijke situatie niet automatisch aan ons doorgegeven. U kunt vanaf nu uw bewijs digitaal doorgeven met behulp van een app op een smartphone of schriftelijk via de verklaring ‘Bewijs van in leven zijn’.
U regelt dit eenvoudig digitaal via een app
U kunt uw ‘Bewijs van in leven zijn’ digitaal via de App ‘ReadID Ready’ aan ons doorgeven. Voordeel hiervan is dat u niet met een papieren versie naar een officiële instantie hoeft om de verklaring ‘Bewijs van in leven zijn’ te laten ondertekenen. Het enige dat u nodig heeft is:
- een smartphone (deze hoeft niet van uzelf te zijn);
- een identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) met een chip. Alle Nederlandse identiteitsbewijzen beschikken over zo'n chip;
- de QR-code uit uw brief;
- een internetverbinding.
Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om bij het gebruik van de app.
Kan of wilt u geen gebruik maken van de app?
Dan kunt u het ‘Bewijs van in leven zijn’ ook op papier in orde maken. Vul hiervoor de verklaring ‘Bewijs van in leven zijn’ in. Deze bestaat uit twee delen. Het eerste deel vult u zelf in. Het tweede deel laat u invullen door een bevoegde instantie. Op de verklaring staat vermeld welke instanties dit zijn. Een bevoegde instantie mag ook een eigen verklaring afgeven als de op onze verklaring genoemde gegevens hierop staan. U kunt de verklaring terugsturen naar het postadres dat op het formulier staat.